مرکز فقهی صاحب الامر(عج)

درباره مؤسس محترم حضرت آیت الله عزیز خوشوقت (قدّس الله نفسه الزکیۀ)

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت الله عزیز خوشوقت (أعلی الله مقامه الشریف) در سال ۱۳۰۵ هجري شمسي قدم به عالم فانی گذاشتند و در منطقه مذهبی در جنوب تهران رشد و نمو یافتند. بعد از اتمام تحصیلات متداول، تحصيلات حوزوي را در تهران آغاز و پس از آن به شور و شوق آموختن معارف ديني و استفاده از عنايات خاصه كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) به قم مقدس، آشيانه اهل بيت عصمت و طهارت وارد شدند. ايشان در سطح از اساتيدي همچون شهيد آيت الله صدوقي(ره) و‌ آيت الله مجاهدي تبريزي(ره) و سپس از درس خارج فقه آيت الله العظمي بروجردي(ره) و فقه و اصول حضرت امام خمينی(ره) استفاده نمودند. همچنين حكمت و فلسفه الهي را در محضر مفسر كبير قرآن علامه طباطبائي(ره) آموختند. انفاس قدسي آن استاد بزرگ، ايشان را با دقائق و رموز و درجات اخلاق و عرفان آشنا ساخت و از اين جهت مورد توجه و محبت ويژه علامه (أعلي الله مقامه الشریف) قرار گرفتند.

پس از وصول به مقامات بلند معرفتی و مراتب بالاي منقول و معقول و نيل به درجه اجتهاد علمی، به تهران بازگشتند و با امامت جماعت در مسجد امام حسن مجتبي(علیه السّلام) فعالیت خویش را آغاز نمودند و به مرور تشنه کامان زلال معارف ناب به گرد چراغ پرفروغ وجودش حلقه زدند. ایشان مبانی عرفان عملی را که همانا رکن رکین و اولیه آن، تقوا و مراقبت نسبت به "انجام واجبات و ترک محرمات در تمام شئون زندگی" است، از درون آیات، روایات، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه استخراج و به بیانی شیوا و روان و در عین حال دقیق، در اختیار تشنگان اخلاق و معرفت اسلامی قرار می‌دادند.

آيت الله خوشوقت (أعلی الله مقامه الشریف) پس از بازگشت به تهران تا پایان عمر(حدود ۵۰ سال) با قم ارتباط مستمر و هفتگی داشتند و با تشكيل جلسات خصوصي و عمومي در زمينه اخلاق و معارف و برگزاري مجالس یاد و ذکر خداوند متعال و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) در راستای تربیت و آشنا کردن نفوس مستعده با خداوند متعال و اولیائش تلاش نمودند. ایشان در دهه پایانی عمر پر برکتشان در راستای اهتمام به تربیت طلاب و اساتیدی با ویژگی های سه گانه «فضل علمی»، «تقوا» و«بصیرت و ولایت مداری» - که خلأ هر کدام از ویژگی‌های مذکور را مانع تحقق اهداف کلان حوزه می‌دانستند- اقدام به تأسیس مدرسه علمیه حضرت صاحب الأمر(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) نمودند.

سرانجام در اسفند سال ۱۳۹۱ این عبدِ صالح و شایسته ی پروردگار پس از عمری بندگی و مجاهدتِ مخلصانه دعوت کریمانه ی «ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ» را در دیار حبیب لبیک گفت و پس از زیارت مدینه ی منوره و انجام عمره در حریم حرم آهنگ لقاء دوست نمود. پیکر مطهر ایشان پس از انتقال به ایران و اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب حضرت آیۀ الله امام خامنه ای (ادام لله ظله الشریف) در جوار حریم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ره) آرمید.