مرکز فقهی صاحب الامر(عج)

معرفی اجمالی «دوره خارج» مرکز فقهی حضرت صاحب الامر (عج)

حوزه های علمیه در طول تاریخ درخشان خود؛ همواره با مدد الهی و عنایات خاصه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از همت و تلاش، ایمان و اخلاص، علم و درایت و ابتکارات علمای متعهد و مجاهد بهره گرفته و به حیات طیبه خود ادامه داده و در دامن خویش عالمان وارسته و مجاهدانی بزرگ را پرورانده است.

 

از آنجا که حضور عالمان متعهد و آگاه پس از پیروزی انقلاب مقدس اسلامی در عرصه های مختلف علمی و در جایگاه نظریه پردازان نظام مقدس امری لازم و بایسته است؛ بر ماست که با توجه به وضع موجود در حوزه‌های کنونی و پس از شناختن نقاط قوت و ضعف، و امکانات و کمبودها به بازنگری و تنظیم برنامه ای جامع و کار آمد متکی بر تجربه ها همراه با رعایت اصول و یافته های جدید علمی بپردازیم.

 

چرا که با شناخت نیاز های فقهی جامعه کنونی و کثرت شبهات وارده در زمینه های مختلف دینی ضرورت پاسخگویی به مسائل جدید و استخراج حکم شرعی آن با استفاده از اصول و مبانی اجتهاد و مطابق با سنت سلف صالح جهت تعیین راه صحیح زندگی انسانی و بندگی الهی امری روشن و بدیهی است.

 

بدین جهت مرکز فقهی حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) (مقطع خارج) در ذیل عنایات حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) با پیروی از رهنمود های رهبر معظم انقلاب حضرت آیه الله العظمی امام خامنه ای (ادام الله ظله العالی) و همچنین دستور العملهای علمی و اخلاقی مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه)، در راستای تولید علم دینی مورد نیاز جامعه و حکومت اسلامی و تربیت طلاب فاضل متقی و خدوم نسبت به نظام اسلامی و ولایت فقیه، توفیق تاسیس دوره عمومی (4 ساله) و تخصصی خارج (3 ساله) در سال 1395، با مشخصات ذیل داشته است:

 

۱. برگزاری کلاسهای فقه و اصول خارج، و همچنین دروس مشاوره علمی در کنار امکان شرکت طلاب محترم در درسهای متداول خارج حوزه مقدسه،

۲. برگزاری حلقه های تربیتی در محضر اساتید، مربیان و مشاوارن تربیتی مجرب

3. برگزاری دروس تتمیمی (قواعد فقهیه، آیات الاحکام، لغت و رجال عمومی و تخصصی و. . . )

4. برگزاری دروس تکمیلی (تفسیر، حدیث خوانی، فقه نظام، هرمنوتیک، غرب شناسی و. . . )

5. برگزاری کارگاه های مهارتی (روش تحقیق و مقاله و پایان نامه نویسی و. . . )

6. برگزاری کارگاه ها و سلسله جلسات تخصصی (آشنایی با منابع و متون فقهی اصولی، آشنایی با روش استنباط، آشنایی با مناهج فقهی ؛ و. . . )

7. برگزاری سلسله جلسات تخصصی ( کتاب شناخت حدیث؛ آشنایی با فقه الحدیث؛ درآمدی بر فقه مقارن)

8. جلسات و نشستهای علمی و اخلاقی و بصیرتی

9. سیر مطالعاتی در موضوعات مختلف مورد نیاز در دوره تحصیل

10. ارائه تقریرات روزانه و ماهانه در مباحث فقهی و اصولی؛ تدوین مقالات و. . . در موضوعات کاربردی

11. و. . .

ان شاء الله با ادعیه زاکیه اولیای الهی این مجموعه مبارکه توفیق پرورش فقیهانی قوی و آگاه و نگاهبانانی مطلع و پاسخگو بر معارف آل محمد (علیهم صلوات الله) داشته باشد؛

آمین یا رب العالمین